For mye brystmelk? Slik reduserer du overforsyning

Noen ganger kan det føles som du produserer for mye brystmelk, særlig i de første ukene med amming. Les videre for å finne ut om du virkelig har overforsyning av melk, og hva du kan gjøre med det

Breast milk supply: not enough breast milk

Brystmelk er fantastisk, så det er bra å ha mye, ikke sant? Vel, ikke alltid … Noen babyer strever med den sterke strømmen som vanligvis ledsager en overivrig melkeforsyning. Og mødre med overforsyning kan ofte føle seg ukomfortable, med bryster som lekker ofte eller hele tiden, og de har større risiko for gjentakende mastitt

Heldigvis er det flere strategier som kan hjelpe. Men før du prøver noen av dem, skal du stille deg selv to viktige spørsmål:

Har jeg virkelig for mye brystmelk?

Noen av symptomene på overforsyning (beskrevet nedenfor) kan ha en rekke andre mulige årsaker. Det er uklokt å prøve å redusere melkeforsyningen før du er sikker på at overforsyning er det underliggende problemet. Hvis ikke kan du ende opp med mindre brystmelk enn babyen din trenger, særlig i den avgjørende første måneden når du prøver å etablere forsyningen din.

Er overforsyning et problem for meg eller babyen min?

Hvis du er sikker på at du har en overforsyning av brystmelk, men både du og babyen er fornøyde, trenger du ikke å gjøre noe. I de fleste tilfeller roer det seg etter de første månedene. Og etter hvert som babyen vokser, blir han flinkere til å håndtere en rask strøm, og kan komme til å like det!

Lekkasje er ikke alltid ensbetydende med for mye brystmelk

I de første fire til seks ukene etter at babyen er født, vil nivåene av det melkeproduserende hormonet prolaktin øke hver gang det fjernes melk fra brystene dine. I disse første ukene lærer brystene dine hvor mye brystmelk babyen trenger, og hvor mye som skal lages hver time. Som en følge av dette er mye lekkasje og bryster som fylles raskt, og til og med melkesprut under utdriving, vanlig og normalt.1

Samtidig lærer også den nyfødte å koordinere måten han suger og svelger på, så litt hosting og harking ved brystet er også å forvente.

Etter rundt fire til seks uker vil prolaktintoppene gradvis reduseres, og melkeproduksjonen bør begynne å følge en enklere «tilbud og etterspørsel»-prosess basert på babyens behov.2 Men når det skjer så mange hormonelle forandringer i kroppen din som nybakt mor, er det ikke til å undres over at det kan ta tid å tilpasse seg. Noen mødre erfarer at melkeforsyningen stabiliserer seg raskt, mens det kan ta litt lengre tid for andre.

Tegn på overforsyning av brystmelk hos babyen

Det ser ut til at en overivrig melkeforsyning går hånd i hånd med rask strøm, særlig under den første utdrivingen. Babyen din kan reagere med å hoste og harke mot slutten av en mating, og klemme eller bite eller holde brystet veldig løst i munnen. Han kan slippe brystet fordi den raske strømmen overrasker ham, og deretter gråte fordi matingen ble avbrutt. Han får trolig i seg store mengder melk, sammen med mye luft, og kan derfor gulpe opp mye og trenge å rape ofte. Vær så varsom som mulig når du raper ham – rykkende bevegelser kombinert med en mage som ble fylt raskt, kan gi oppkast og ubehag hos noen babyer.

I begynnelsen av ammingen er melken babyen din får, relativt fettfattig og består hovedsakelig av laktose (sukker) og proteiner. Etter som matingen fortsetter og brystet blir tommere, øker fettinnholdet i melken jevnt. Ved overforsyning kan babyen bli mett før han har tømt brystet helt. Dette innebærer at han får mye laktoserik brystmelk, men ikke så mye av den fettrike melken som kommer mot slutten av en amming. For mye laktose i stedet for et balansert måltid kan være vanskelig for babyen å fordøye, og kan føre til eksplosiv, skummende, grønn avføring.

Paradoksalt nok kan det hende at babyen din vil die konstant i denne situasjonen og klage mellom ammingene. Selv om han får i seg masse kalorier, gjør det lave fettinnholdet i melken at han aldri er helt mett. Årsaken er at det er fettet i maten som gjør at vi føler oss mette. Tenk på forskjellen mellom å spise dusinvis av riskjeks, og å spise litt ost og kjeks – osten får deg til å føle deg mettere ettersom den inneholder mer fett.

Men alle de ovennevnte symptomene kan komme av andre ting, som refluks, allergier eller til og med det motsatte, en lav melkeforsyning. Bare hvis den er kombinert med overdreven vektøkning er overforsyning av brystmelk trolig årsaken. Det er forventet at babyer legger på seg ca. 900 g i måneden, men ved overforsyning legger de på seg mer, ofte rundt det dobbelte.1 Hvis det ser ut som at babyen din har symptomer på overforsyning, men legger på seg gjennomsnittlig mye, skal du oppsøke helsepersonell eller en ammespesialist for å få råd.

Symptomer du kan oppleve på overforsyning

Mødre med for mye brystmelk opplever ofte ubehagelig opphovning eller spenning, og føler seg konstant overfylt.3 Som vi har sett, er det normalt å lekke brystmelk de første seks ukene eller så, og det er vanligvis ikke et tegn på overforsyning. Men hvis du fremdeles lekker melk hver gang babyen dier etter denne perioden, kan det være et problem.

Ettersom en baby ikke alltid kan tømme et veldig fullt bryst, er det også vanlig å oppleve tette melkekanaler eller gjentatte runder med mastitt som følge av overforsyning. Men disse problemene kan også ha andre årsaker.

Slik reduserer du melkeforsyningen

Her er noen enkle tiltak som kan hjelpe deg hvis du har konstatert at du har for mye brystmelk og det er et problem. For noen mødre er dette nok:

  • Prøv tilbakelent amming. Amming i en tilbakelent stilling eller liggende kan være nyttig fordi det gir babyen bedre kontroll. Han kan bestemme farten og løfte på hodet for å få en pause hvis melkestrømmen er for rask for ham. Husk å legge et håndkle under deg for å fange opp eventuell overflødig melk!
  • Lett på trykket. Hvis brystene dine kjennes veldig ubehagelige, kan du håndpumpe eller pumpe ut litt melk for å lette på trykket. Men prøv å pumpe ut så lite som mulig. Hver gang du fjerner melk, gir du brystene dine beskjed om å produsere mer. Så selv om pumping kan gi midlertidig lindring, kan det gjøre problemet større på lang sikt. Hvis du trenger å pumpe ut og lagre melk fordi du skal være borte fra babyen din, er det best å vente til du har løst problemet med overforsyning.
  • Prøv ammeinnlegg. Hvis du lekker melk, kan det hjelpe deg å holde deg tørr hvis du legger ammeinnlegg eller melkeoppsamlere i bh-en. Om din lekkasje bare er lett til moderat, om du har lekkende bryster under graviditeten, hjelper Ultra thin ammeinnlegg for engangsbruk deg til å kjenne deg trygg på en diskre måte.   
  • Unngå amme-te og kosttilskudd. Hvis du har drukket amme-te, spist amme-kjeks eller tatt urtetilskudd for å stimulere brystmelkproduksjonen de første dagene, må du slutte med det – disse kan være en del av problemet.

Intervallamming for å redusere melkeforsyningen

Hvis du har prøvd det ovennevnte og babyen din fortsatt har problemer, kan en teknikk som kalles intervallamming, få melkeforsyningen din til et mer håndterbart nivå. Men få råd fra helsepersonell eller en ammespesialist før du prøver denne metoden.

Når du intervallammer, ammer du babyen når han vil i en periode på fire timer, men bare fra ett bryst. Det andre brystet blir veldig fullt av melk. Ettersom brystmelken inneholder noe som kalles «responshemmer for laktasjon» (FIL), signaliserer den overdrevne fullheten til det brystet at det må redusere melkeproduksjonen. Det er kroppens egen metode for å sikre at brystene dine ikke fylles opp uendelig.

Prøv denne teknikken i ett døgn, og bytt mellom brystene hver fjerde time. Hvis det ikke er noen forbedring, kan du øke varigheten av intervalløktene til seks timer.

Heltømming og intervallamming-teknikk

Hvis det fremdeles ikke er noen bedring etter enda et døgn, er det en annen versjon av denne teknikken som kan egne seg for mødre med mer ekstrem overforsyning. Den kalles «heltømming og intervallamming».3

Med denne metoden kan du bruke en elektrisk brystpumpe til å tømme brystene dine helt på starten av dagen, og deretter amme babyen din umiddelbart. Melkestrømmen vil være langsommere, og det betyr at babyen din lettere bør kunne håndtere den. Han vil også få mer av den mer fettrike melken som kommer mot slutten av en amming, så han blir mettere.

Så kan du begynne å intervallamme i fire timer av gangen, som beskrevet over. Hvis dette ikke er effektivt, kan du bytte til intervalløkter på seks, åtte eller 12 timer neste dag, avhengig av hvor stort problemet med overforsyning er. Snakk med helsepersonell før du prøver denne teknikken.

Det kan hende du ikke trenger å tømme brystene dine helt flere ganger etter den første, men noen mødre må gjøre det én eller to ganger til. Noen mødre merker en forbedring i løpet av én eller to dager, eller litt mer, men man bør ikke fortsette med intervallamming i mer enn fem dager.

Referanser

1 Morbacher N. Breastfeeding answers made simple. Amarillo TX, USA: Hale Publishing; 2010.

2 Cox DB et al. Blood and milk prolactin and the rate of milk synthesis in women. Exp Physiol. 1996;81(6):1007-1020.

3 van Veldhuizen-Staas CG. Overabundant milk supply: an alternative way to intervene by full drainage and block feeding. Int Breastfeed J. 2007;2(1):11.